Εφετείο | Ημέρα 188: «Σας παρακαλώ, λυπηθείτε με!»

188η συνεδρίαση, Αίθουσα Τελετών Εφετείου Αθηνών, 13/10/2025

Ι. Πρόσβαση στο δικαστήριο

Υπήρχε η δυνατότητα πρόσβασης και παρακολούθησης της δίκης, με επίδειξη και παρακράτηση της αστυνομικής ταυτότητας, μέχρι τη συμπλήρωση των θέσεων του κοινού στην αίθουσα του ακροατηρίου.

ΙΙ. Παρουσία κατηγορουμένων

Παρόντες ήταν οι κατηγορούμενοι Ευστ. Μπούκουρας και Γ. Τσακανίκας .

ΙΙΙ. Απολογίες κατηγορουμένων

Κατά την ανωτέρω δικάσιμο απολογήθηκαν οι κατηγορούμενοι Γ. Τσακανίκας, εμπλεκόμενος στην υπόθεση της ανθρωποκτονίας του Π. Φύσσα και Ευστ. Μπούκουρας. Απολογούμενος ο Γ. Τσακανίκας, κατέθεσε ότι κρατήθηκε για 18 μήνες, αλλά αθωώθηκε -κατά την απόφαση του πρωτόδικου δικαστηρίου – για τις άλλες κατηγορίες και καταδικάστηκε σε 6 έτη ποινή κάθειρξης για ένταξη σε εγκληματική οργάνωση και προς τούτο ευχαρίστησε την Ελληνική Δικαιοσύνη που τον απήλλαξε από βαριές κατηγορίες. Περιέγραψε την διαδρομή, του ως τούδε βίου του, και στη συνέχεια ζήτησε συγγνώμη «για ό,τι έκανα και είπα. Δεν ήταν συμπεριφορά αυτή […] αλλά δεν εγκλημάτησα. Δεν σκότωσα και δεν χτύπησα κάποιον». Κατέθεσε ότι το 2012 όλοι ασχολούνταν με τη Χ.Α. και ότι αρχικά ήρθε σε επαφή με την Χ.Α. όταν παραβρέθηκε σε μια ομιλία στα Άνω Λιόσια. Ανέφερε ότι αισθάνεται αδικημένος γιατί «τότε καλούσαν στα κανάλια τους βουλευτές και τους φέρονταν ως βουλευτές». Ενώ, στη συνέχεια, ανέφερε ότι εγκαλείται γιατί στα 20 του χρόνια δεν μπόρεσε να κάνει τη διάκριση μεταξύ κόμματος —που ήταν νόμιμο— και εγκληματικής οργάνωσης. Κατέθεσε ότι κατόπιν γνώρισε κάποια άτομα από τη Νίκαια, και έτσι πήγε στην τοπική οργάνωση της Νίκαιας, παρόλο που ήταν κάτοικος Γλυφάδας. Χαρακτήρισε τον Γ. Πατέλη «ένα χαμογελαστό παιδί, ήρεμο, ευγενέστατο και καλοκάγαθο». Ανέφερε ότι ως τον Σεπτέμβρη του 2013, τα γραφεία της τοπικής οργάνωσης στη Νίκαια ήταν «ορθάνοιχτα και μάζευαν πάρα πολύ κόσμο», ενώ αναφέρθηκε και σε αγαθοεργίες που έκαναν. Ο κατηγορούμενος, στην συνέχεια, τόνισε εμφατικά:«Σας παρακαλώ, λυπηθείτε με! Ζητάω συγγνώμη. Μια γελοιότατη συμπεριφορά.., δεν είναι δυνατόν να με χαρακτηρίσουν ισοβίως σαν αιμοσταγή ναζιστή». Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις της έδρας ανέφερε ότι παρέστη στα γραφεία της τοπικής οργάνωσης της Νίκαιας, το πρώτον, λίγο μετά τις δεύτερες εκλογές του 2012. Κατέθεσε ότι δεν ήταν υπεύθυνος ιδεολογικού στο πενταμελές διοικητικό συμβούλιο, αλλά ο ταμίας της τοπικής οργάνωσης, ενώ για τον Γ. Ρουπακιά ανέφερε ότι δεν είχε κάποια θέση στην τοπική ηγετική ομάδα, αλλά ότι μοίραζε κουπόνια. Επίσης, σε σχετικές ερωτήσεις για την κατασκήνωση στη Νέδα, από την οποία υπάρχει ευάριθμος όγκος βιντεοληπτικού και φωτογραφικού υλικού, απάντησε ότι δεν υπήρχαν όπλα, ούτε λάμβανε χώρα κάποια εκπαίδευση και χαρακτήρισε το σχετικό υλικό της δικογραφίας «καραγκιοζιλίκια». Ως προς τα γεγονότα που έλαβαν χώρα στον Μελιγαλά, τα χαρακτήρισε διαπληκτισμούς και λεκτικές υπερβολές, ενώ αρνήθηκε κατηγορηματικά την άσκηση σωματικής βίας. Για τα ακραία ρατσιστικά συνθήματα που και ο ίδιος αναφωνούσε και την εν γένει στάση του απέναντι σε μετανάστες, ανέφερε ότι, σε κάθε περίπτωση, δεν είναι παράνομη η εκφορά τέτοιων συνθημάτων και ότι έχει φίλους μετανάστες. Ως προς τον όρκο που εικονίζεται ο ίδιος να αναφέρει σε σχετικό βίντεο στην Νέδα, κατέθεσε ότι ήταν δικής του έμπνευσης και το χαρακτήρισε «αηδία». Ανέφερε ότι δεν ασπάζεται την ναζιστική ιδεολογία και ότι απλώς αγαπάει την πατρίδα του. Ενώ, ως προς τις απειλές εναντίον του συγκατηγορούμενού του, Γ. Δήμου, την επαύριο της δολοφονίας του Π. Φύσσα, προκειμένου ο τελευταίος να αναλάβει την ευθύνη αυτής, χαρακτήρισε παράλογο αυτόν τον ισχυρισμό και υπαινίχθηκε ότι σκοπίμως αναφέρθηκε προκειμένου να λάβει προστασία ο Γ. Δήμου. Χαρακτήρισε το πρόγραμμα στη Νέδα «ρητορική του Γ. Πατέλη» και airsoft τα εικονιζόμενα όπλα. Κατέθεσε ότι στις 17/09/2013 βρισκόταν στα γραφεία της τοπικής έως τις 9 το βράδυ και στη συνέχεια αποχώρησε. Ενώ δήλωσε κατηγορηματικά ότι δεν γνωρίζει τίποτα για τα τρυκάκια, ισχυρισμός που επικαλέστηκαν άλλοι συγκατηγορούμενοι του και ιδίως ο Γ. Ρουπακιάς. Κατέθεσε ότι επικοινώνησε με τον Γ. Πατέλη προκειμένου να συνεννοηθούν για την ομιλία που θα εκφωνούσε την Πέμπτη και τότε εκείνος του απάντησε ότι έχει κάποιο πρόβλημα. Στη συνέχεια, περί ώρα 12.30 το βράδυ, τον κάλεσε εκ νέου και του είπε ότι «την πέσανε στον Άγγο και έχει γίνει μαλακία με τον Ρουπακιά». Κάλεσε επίσης και τον Ι. Καζαντζόγλου, αλλά και τον Κομιανό και ανέφερε ότι ήταν όλο μισόλογα και σε ένταση. Σε σχετική ερώτηση της έδρας, απάντησε ότι ενδεχομένως να έχει εκφωνήσει κάποια ομιλία με εθνικοσοσιαλιστικό περιεχόμενο, αλλά έχει αρθρογραφήσει και για τον κομμουνισμό καθώς όλα αυτά ήταν στα ενδιαφέροντα του. Επίσης, χαρακτήρισε αρχαιοελληνικό τον ναζιστικό χαιρετισμό. Για τα γεγονότα που έλαβαν χώρα στην Πάρο, κατέθεσε ότι είχαν πάει για κοπή βασιλόπιττας και δέχτηκαν επίθεση με πέτρες από αντιφασιστική ομάδα, Ενώ, για την επίθεση στον κοινωνικό χώρο «Συνεργείο» στην Ηλιούπολη, κατέθεσε ότι πήγαν κάποιοι θερμοκέφαλοι χρυσαυγίτες, αντάλλαξαν ύβρεις με τους ευρισκόμενους στον χώρο και ο ίδιος με άλλα άτομα πήγαν «να τους μαζέψουν», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά. Σε ερώτηση της Εισαγγελέα για τα μέλη που συγκροτούσαν την ασφάλεια της τοπικής οργάνωσης, κατέθεσε ότι ο ίδιος ασχολούνταν μόνο με ομιλίες και άρθρα αλλά και με το ταμείο. Ενώ, σε σχετική επισήμανση ότι το όνομά του αναγράφεται σε κατάλογο μελών της ασφάλειας, απάντησε ότι ήταν του Γ. Πατέλη ο οποίος έχει διαπράξει «σωρεία λαθών». Κατά την αναλυτική εξέταση που έγινε από την Εισαγγελέα, η οποία του έθεσε υπόψιν του πλήθος φωτογραφιών, βιντεοληπτικού υλικού και εγγράφων, ο κατηγορούμενος, είτε αρνήθηκε την ύπαρξη τους, είτε τα καταλόγισε στον συγκατηγορούμενό του Γ. Πατέλη. Ως προς την καταγωγή του, κατέθεσε ότι ήταν σε γνώση των χρυσαυγιτών ότι ο πατέρας του ήταν αλλοδαπός. Τελειώνοντας την απολογία του, ο κατηγορούμενος ζήτησε τον οίκτο των δικαστών και σε σχετική επισήμανση μίας εκ των Συνέδρων αν δηλώνει μετάνοια , επισήμανε – για πολλοστή φορά – ότι ήταν βλακώδης η συμπεριφορά του.

Στη συνέχεια, απολογήθηκε ο κατηγορούμενος Ε. Μπούκουρας, βουλευτής Κορινθίας κατά την επίδικη περίοδο. Ο κατηγορούμενος τόνισε εμφατικά ότι είναι αθώος και ότι ουδέποτε υπέταξε τη βούληση του στους σκοπούς της οργάνωσης. Περιέγραψε την αρχική του επαφή με την Χ.Α. μέσω της γνωριμίας του με τον Η. Παναγιώταρο λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων καθώς ήταν πελάτης στο κατάστημα που ο τελευταίος διέθετε. Στη συνέχεια, και όταν πληροφορήθηκε, ο Η. Παναγιώταρος, την πολιτική του ενασχόληση – ήταν υποψήφιος στην τοπική αυτοδιοίκηση- τον ενθάρρυνε να παρακολουθήσει και ομιλίες σε γραφεία της οργάνωσης. Εκεί, όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, άκουγε «ωραίους πατριωτικούς λόγους». Κατέθεσε ότι είναι άτομο της προσφοράς και ότι σέβεται τις δημοκρατικές διαδικασίες. Επίσης, δήλωσε ότι έχει παράξει μεγάλο κοινωνικό έργο και ότι, σε κάθε περίπτωση, κατήλθε στις εκλογές με ένα νόμιμο πολιτικό κόμμα, αδειοδοτούμενο από τον Άρειο Πάγο. Σε σχετικές ερωτήσεις της έδρας, απάντησε ότι δεν του ζητήθηκε ποτέ να γίνει μέλος του κόμματος και ότι έλαβε κάρτα υποστηρικτή αφού εκλέχθηκε βουλευτής. Ως προς την αναφορά του στον Ν. Μιχαλολιάκο, ότι «έχουμε αρχηγό και τον ακολουθούμε πιστά», κατέθεσε ότι και άλλοι κομματικοί χώροι διατυπώνουν αντίστοιχες εκφράσεις. Σε επισήμανση της Προέδρου ότι, δήλωσε για την βουλευτική του ιδιότητα, ότι του προκαλεί αηδία, κατέθεσε ότι ήταν έκφραση του Ν. Μιχαλολιάκου. Ως προς την συμμετοχή του στα γεγονότα που έλαβαν χώρα έξω από το στρατόπεδο όπου φυλάσσονταν παράτυποι μετανάστες στην Κόρινθο, ο κατηγορούμενος ανέφερε ότι πήγε μετά από προτροπή τοπικών παραγόντων καθώς είχε ξεσηκωθεί όλη η τοπική κοινωνία και η συμμετοχή του αποσκοπούσε στο «να συγκρατήσει την οργή του πλήθους». Κατέθεσε ότι δεν γνώριζε τις έκνομες δράσεις της Χ.Α. καθώς ήταν ξένο σώμα στο κόμμα και ασχολούνταν μόνο με τα ζητήματα της Κορινθίας. Ο κατηγορούμενος ανέφερε ότι παραιτήθηκε από την Χ.Α. στις 17/03/2014, οπότε και διαγράφηκε από τον γραμματέα της Κοινοβουλευτικής ομάδας της Χ.Α. Σε σχετική ερώτηση της έδρας απάντησε ότι δεν γνωρίζει άλλο καταστατικό πέραν αυτού που, μάλιστα, κατέθεσε ο ίδιος στον ΑΠ. Δεν θυμόταν τη δήλωση του ότι «θα ελευθερώσουμε την Ελλάδα όπως τον Άγ. Παντελεήμονα». Ενώ, ως προς την ενδυμασία ανέφερε εμφατικά ότι «μπλουζάκια της Χ.Α. υπήρχαν από την Ομόνοια ως τον Όλυμπο. Αυτό δεν σημαίνει ότι ήταν χρυσαυγίτες». Ως προς τα παραγγέλματα που εκφωνούσε ο ίδιος σε χρυσαυγίτες προκειμένου να παραταχθούν, δήλωσε ότι αποσκοπούσαν στην αποτροπή επεισοδίων. Ενώ, για την εν γένει στάση του απέναντι στους αλλοδαπούς, ανέφερε ότι απασχολεί πολλούς στο κατάστημά του και έχει άριστη συνεργασία και με Πακιστανούς και με Αλβανούς. Σε σχετική επισήμανση της Εισαγγελέα για την δήλωση του στην τοπική της Νίκαιας: «Να ξεχάσω την τελευταία κάθοδο των πολεμιστών της Νίκαιας?», κατέθεσε ότι εμπίπτει στον πολιτικό λόγο και είναι μια πολιτική φράση που χρησιμοποιείται και από άλλα κόμματα. Ενώ, σε άλλη επισήμανση για την φράση του «ο σκοπός είναι να τους διώξουμε από κει μέσα» – εννοώντας την Βουλή- κατέθεσε ότι εννοούσε προφανώς με δημοκρατικές διαδικασίες, τονίζοντας ότι σε κρυφές δημοσκοπήσεις, είχαν σχεδόν 21% και ότι «Θα ήμουν χαζός να κατέστρεφα κάτι τέτοιο. Να βοηθήσω τον τόπο μου ήθελα και είμαι έτοιμος να πεθάνω για την πατρίδα μου». Ενώ για τη φράση του «από το 2003 παρακολουθώ τη Χ.Α. και έδωσα μάχες στον Άγ. Παντελεήμονα» κατέθεσε ότι οι επιστημονικοί συνεργάτες τα έγραφαν αυτά «για να κρατήσουν τα ίσα με τα παλιά στελέχη». Για τους δύο σωματοφύλακες του Δράκο και Χαϊδά που συνελήφθησαν για οπλοκατοχή, κατέθεσε ότι έπρεπε να τιμωρηθούν παραδειγματικά. Ενώ, για το αδίκημα της οπλοκατοχής ανέφερε ότι κατείχε μία νόμιμη καραμπίνα. Τέλος, κατέθεσε ότι εδώ και 3 χρόνια έχει ενταχθεί στο κόμμα του Εμφιετζόγλου, τονίζοντας μάλιστα ότι κάνουν ταξίδια μαζί και επισκέφθηκαν και τον Αρχιεπίσκοπο και ουδέποτε αντιμετώπισε κάποιο πρόβλημα.

Το Δικαστήριο διέκοψε για την επόμενη δικάσιμο, την Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2025.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ

Search
ΑΡΧΕΙΟ