BLOG all updates

182.jpg

ημέρα 182: Άσκηση βίας για πολιτικούς σκοπούς

182η Συνεδρίαση, Αίθουσα Γυναικείων Φυλακών Κορυδαλλού, 20.9.2017

Ι. Πρόσβαση στο δικαστήριο

Εξακολουθεί να υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης για την παρακολούθηση της δίκης από το κοινό, με επίδειξη και παρακράτηση της αστυνομικής ταυτότητας. H παρουσία του κοινού ήταν σχετικά αυξημένη, ενώ υπήρχε και παρουσία δημοσιογράφων.

II. Παρουσία και εκπροσώπηση των κατηγορουμένων

Κατά τη σημερινή συνεδρίαση παρών ήταν ο κατηγορούμενος Ευστάθιος Μπούκουρας.

ΙΙΙ. Συνέχιση της κατάθεσης του μάρτυρα Ηλία Σταύρου

Α. Συνέχιση εξέτασης από τους συνηγόρους της υπεράσπισης.

O μάρτυρας συνέχισε την κατάθεσή του δεχόμενος ερωτήσεις από τους συνηγόρους Ζωγράφου, Παπαδέλη, Μιχαλόλια Παναγιώτη, Μιχαλόλια Νίκο, Αγγελέτου, Ρουσσόπουλου, Αλεξιάδη, Πανταζή και Μιχαλόλια Γιώργου. Ο μάρτυρας κατέθεσε ότι υπήρχε στην τοπική οργάνωση της Κρύας Βρύσης ένας πίνακας ανακοινώσεων στον οποίο αναγράφονταν τα παραπτώματα μελών και οι αντίστοιχες κυρώσεις που αφορούσαν ποινές ήσσονος χαρακτήρα. Κατέθεσε επίσης ότι εμφανίστηκε αυτοβούλως ενώπιον των ανακριτριών ως άνθρωπος που πήρξε στο κόμμα της ΧΑ. Αναφορικά με το αποδεικτικό υλικό που κατείχε ανέφερε ότι είπε στη γυναίκα του να περισυλλέξει ό,τι υπήρχε και να του το φέρει στην Αθήνα εφόσον η αποδεικτική τους δύναμη θα αξιολογούνταν από τις Αρχές και όχι τον ίδιο. Ανέφερε επίσης ότι στο χρονικό διάστημα της εκπαίδευσής του η κατεύθυνση που είχε από την οργάνωση ήταν σε κάθε επίπεδο: ιδεολογικό, πολιτικό, κοινωνικό, σε όλα.

Σε σχέση με τα έντυπα της οργάνωσης, κατέθεσε ότι αυτά πωλούνταν και διακινούνταν ελεύθερα εκτός από εκείνα τα οποία αφορούσαν στη διαδικασία της ένταξης. Ο μάρτυρας συνέχισε την κατάθεσή του αναφέροντας ότι η ρήξη του ψυχικού δεσμού με την οργάνωση άρχισε να επέρχεται μέσα του όταν ανεβαίνοντας τα Σαβ/ριακα στη Βέροια ως πολιτευτής του μετέφεραν οι συντοπίτες του ότι οι χρυσαυγίτες είναι τραμπούκοι και καραγκιόζηδες λόγω των έκνομων δραστηριοτήτων της ΧΑ για τις οποίες μάλιστα επαίρονταν και αντιλήφθηκε ότι συνέχιση της παραμονής του στη ΧΑ θα τον έβλαπτε στο μέλλον και σε επίπεδο κοινωνικό και ως πολιτευτή. Ερωτηθείς σχετικά ανέφερε ότι ο τρόπος της ορκωμοσίας είναι συνωμοτικός και ότι κάθε κόμμα έχει τις αναφορές του, επομένως “όπως ένας κομμουνιστής συμπαθεί την Σοβιετική Ένωση, έτσι ένας χρυσαυγίτης συμπαθεί το Γ’ Ράιχ”.

Ανέφερε επίσης ότι το σύνθημα “φασίστες κουφάλες έρχονται κρεμάλες” αποτελεί μια υπενθύμιση ότι οι φασίστες θα έχουν την ίδια κατάληξη των μεθόδων που μετερχόταν ο ιδρυτής του φασισμού. Περαιτέρω σε ερώτηση που του τέθηκε σημείωσε ότι το κίνητρό του να καταθέσει δεν ήταν η πολιτική εμπάθεια αλλά η επιθυμία του να αναφέρει στη Δικαιοσύνη όσα γνωρίζει σε σχέση με τη ΧΑ για λόγους συνειδήσεως. Σε ό,τι αφορά τον Μιχαλολιάκο κατέθεσε ότι τον έχει συναντήσει στη Βουλή όταν τους συνεχάρη για το έργο τους και μια άλλη μια φορά στη Θεσσαλονίκη.

Αναφορικά με το λόγο της ΧΑ, ερωτηθείς σχετικά απάντησε ότι είναι ριζοσπαστικός με την έννοια του εθνικοσοσιαλιστικού λόγου. Ο μάρτυρας επίσης δήλωσε όταν ρωτήθηκε ότι πλέον ανήκει στο χώρο της κεντροδεξιάς. Την περίοδο που η ΧΑ μπήκε στη Βουλή υπήρξαν πολλά νέα μέλη τα οποία δεν είχαν προλάβει να ορκιστούν όλα ως μέλη με την αντίστοιχη διαδικασία, επομένως δεν υπήρχε πάντα και ο αντίστοιχος έλεγχος ιδεολογικής κάλυψης, ωστόσο τα στελέχη που πριμοδοτούνταν για βουλευτές θα έπρεπε σίγουρα κατά τον μάρτυρα να εμφορούνται από την εθνικοσοσιαλιστική ιδεολογία. Ανέφερε επίσης ότι μέσα στη ΧΑ υπάρχουν πολιτικές τάσεις, οι Στρασερικοί, οι καθαρά Χιτλερικοί,, οι Ρεμ κ.ο.κ.

Ερωτηθείς για τον Μπούκουρα, κατέθεσε ότι αν πριμοδοτήθηκε είναι σίγουρα εθνικοσοσιαλιστής και ότι το Πάσχα του 2013 που το πέρασαν μαζί σε σπίτι συγγενούς του Μπούκουρα πίναν κρασιά και τραγουδούσαν το ορθό το λάβαρο, υπήρχαν φωτογραφίες του Φύρερ και οι ίδιοι έκαναν το ναζιστικό χαιρετισμό. Ανέφερε επίσης ότι είχαν βγάλει έξω τη σημαία του κόμματος NSDAP, τη σημαία με τον αγκυλωτό σταυρό που είναι η σημαία του κόμματος του Αδόλφου Χίτλερ και ότι σε σχέση με το ναζιστικό χαιρετισμό έχει αναφέρει εκτενώς για το τι λένε μεταξύ τους οι χρυσαυγίτες και τι δημόσια. Λόγω της έντασης που προκλήθηκε στην αίθουσα από τη συνήγορο Πανταζή σε σχέση με τα περιστατικά που περιέγραψε ο μάρτυρας, η συνήγορος έκανε αίτημα να διαβιβαστούν τα πρακτικά στην Εισαγγελέα και να ασκηθεί ποινική δίωξη για το αδίκημα της ψευδορκίας, ενώ το Δικαστήριο επιφυλάχτηκε.

Περαιτέρω ο μάρτυρας ερωτηθείς, αποκρίθηκε ότι ο εθνικοσοσιαλισμός είναι το κίνητρο των ενεργειών της ΧΑ και ότι άνθρωπος που μπορεί να βρει και να προμηθεύσει όπλο παράνομα όπως ο Κασάπης, είναι άνθρωπος του υποκόσμου. Aνέφερε επίσης ότι η ΧΑ ισχυρίστηκε ότι ο μάρτυρας έχει ψυχολογικά προβλήματα λίγες ημέρες μετά την κατάθεσή του με ανάρτηση στο διαδίκτυο. Συμπλήρωσε επίσης ότι οι σχέσεις του με τον Ράδη που πρότεινε ως μάρτυρα στις ανακρίτριες ήταν μετά μηδαμινές γιατί ανέφερε το όνομά του στις αρχές και ο ίδιος ο Ράδης φοβόταν τους υπόδικους εγκληματίες όπως τους φοβάται ακόμη και ο ίδιος ο μάρτυρας.

IV. Κατάθεση του μάρτυρα Μιχαήλ Σπουρδαλάκη

Α. Εξέταση από την Έδρα

Ο μάρτυρας κατέθεσε ότι είναι καθηγητής πολιτικής κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και κοσμήτορας στη σχολή οικονομικών και πολιτικών επιστημών, ενώ εκείνη την περίοδο που εκλήθη να καταθέσει ήταν πρόεδρος της ελληνικής εταιρίας πολιτικής επιστήμης και έχει ασχοληθεί με τη μελέτη των πολιτικών κομμάτων. Σε σχέση με τη ΧΑ, ανέφερε ότι το πρώτο στοιχείο που τη χαρακτηρίζει είναι το η ρητορική της στη δημόσια σφαίρα που είναι εκτός ορίων του Διαφωτισμού και της νεωτερικότητας. Οι κανόνες της νεωτερικότηατς έχουν διατυπωθεί σε διεθνείς συμβάσεις και δεν υπάρχουν στιγμές ρητορείας του συγκεκριμένου κόμματος που να ανήκουν σε αυτό το πλαίσιο. Στο σημείο αυτό υπενθύμισε διατυπώσεις όπως “υπάνθρωποι”, “κατσαρίδες”, “να τους βουλιάξουμε” κατά τη ρητορεία των βουλευτών αναφερόμενων σε μετανάστες. Σύμφωνα με το μάρτυρα, αυτός ο λόγος δεν εμπίπτει στο πλαίσιο του Δικαιϊκού πολιτισμού.

Αναφορικά με τη ΧΑ και τη σχέση της με τα στρατιωτικού τύπου κόμματα, ο μάρτυρας κατέθεσε ότι η ΧΑ έχει αυτή τη στρατιωτική δομή. Το παραπάνω το έχει δει τόσο στη δημόσια τηλεόραση σε περιοδο της προεκλογικής πριόδου με εικόνες που δείχνουν να υπάρχει απόλυτη ιεραρχική δομή, στολές όμοιες, όπως και σε διάφορες εκδηλώσεις, ενώ έτυχε κάποια στιγμή να το διαπιστώσει ιδίοις όμμασι όταν από την οδό Βασιλίσσης Σοφίας που περνούσε, είχε εκδήλωση το συγκεκριμένο κόμμα και αποτυπωνόταν απολύτως το κόμμα “πολιτοφυλακή” που εμπίπτει στον ιδεότυπο της στρατιωτικής δομής. Στρατιωτικά δηλαδή δομημένο κόμμα που χρησιμοποιεί την άσκηση βίας για πολιτικούς σκοπούς.

Τους όρους βίας που αναφέρει ο μάρτυρας τους αντλεί από τη βιβλιογραφία που όμως δεν είναι αυθαίρετη αλλά χρησιμοποιεί εμπειρικά δεδομένα και συνηγορεί στο ότι αυτό είναι το κύριο χαρακτηριστικό αυτής της οργάνωσης: Άσκηση βίας για πολιτικούς σκοπούς. Αυτο κατά το μάρτυρα δε σημαίνει ότι δεν έχουν και άλλες δραστηριότητες, αλλά αυτές είναι δευτερεύουσες. Εκτός Ελλάδος, σημείωσε ότι παρατηρούνται τέτοιου είδους σχηματισμοί αλλά πιο μικροί και που τώρα δεν εκπροσωπούνται στο Κοινοβούλιο, στη Γερμανία, την Πολωνία, την Ουγγαρία και τις Βαλτικές χώρες.

O μάρτυρας επίσης σημείωσε ότι μια διάσταση των κομματων σχετίζεται με τους οικονομικούς τους πόρους. Υπάρχει και σχετική νομοθεσία και μάλιστα στην Αμερική αποτελεί μείζον ζήτημα και ερευνητικά πάντα εξετάζεται απο πού προέρχονται οι πόροι των κομμάτων. Η δική του αίσθηση το 2013 ήταν ότι όλη αυτή η πολυσχιδής δραστηριότητα του κόμματος (ήτοι γραφεία, παρουσιάσεις, εφημερίδα) δε μπορούσε να δικαιολογηθεί μόνο με τα έσοδα των υποτιθέμενων μελών και βουλευτών. Ούτε και μπορούσε να δικαιολογηθεί χωρίς κρατική χρηματοδότηση μέχρι τότε, επομένως κάποιος θα έπρεπε να δει και αυτή τη διάσταση ερευνώντας το κόμμα.

O μάρτυρας ερωτηθείς σχετικά, ανέφερε ότι τα κόμματα της πολιτιφυλακής έχουν συγκεκριμένα χαρακηριστικά τα οποία ο ίδιος αναγνώρισε στις εκδηλώσεις στο Μελιγαλά και στις Θερμοπύλες και εξάγει το συμπέρασμα ότι αυτό το κόμμα και η ρητορική του, είναι κόμμα πολιτοφυλακής. Το στοιχείο της βίας σε αυτή την ιδεολογία είναι το εργαλείο για την επίτευξη πολιτικών επιδιώξεων. Οι οργανωτικές δομές όλων των κομμάτων είναι απολύτως συγχονισμένες. Δε γίνεται να έχει άλλη ιδεολογία και άλλη πολιτική.

Β. Εξέταση από την πολιτική αγωγή

Ο μάρτυρας απάντησε σε ερωτήσεις των συνηγόρων Σαπουντζάκη, Ζαφειρίου, Μαλαγάρη, Βρεττού, Θεοδωρόπουλου, Τομπατζόγλου, Παπαδοπούλου, Σκαρμέα και Καμπαγιάννη.

Ερωτηθείς σχετικά ο μάρτυρας κατέθεσε ότι υπάρχει ιδεολογική ταύτιση της ΧΑ με το ναζιστικό κόμμα της Γερμανίας και το φασιστικό κόμμα του Μουσολίνι και τηρουμένων των αναλογιών έχουμε απολύτως όμοια δομή και ιδεολογία. Αναφορικά με τα τάγματα εφόδου δήλωσε ότι παρουσιάζονται ομοιόμορφα και με στρατιωτικές σχολες παραλλαγής. Σε συγκεκριμένη παράταξη, ενώ υπάρχουν συγκεκριμένοι επικεφαλής που δίνουν παραγγέλματα και ανέφερε την περίπτωση του Μελιγαλά στου οποίου τα επεισόδια παρέπεμπαν σε τάγμα εφόδου. Σχετικά με την ανάληψη της πολιτικής ευθύνης από τον αρχηγό της ΧΑ για τη δολοφονία Φύσσα, ο μάρτυρας παρατήρησε ότι υπήρχαν πολλές τέτοιες δηλώσεις στο Μεσοπόλεμο κατά ή μετά την τέλεση τέτοιων ενεργειών από μέρους των κομμάτων πολιτοφυλακής και των ταγμάτων εφόδου.

Ανέφερε επίσης ότι η χρήση συμβόλων είναι στοιχείο της ρητορικής. Υπάρχουν σύμβολα, χρώματα, μουσική που φτιάχνουν το ιδεολογικοπολιτικό στίγμα. Ειδικά μετά τη δολοφονία του Φύσσα έγινε προσπάθεια να απαλυνθούν τα σύμβολα αυτά. Σε ό,τι αφορά ιδιαιτέρως τη σημαία της ΧΑ κατέθεσε ότι παραπέμπει στο ναζισμό και το φασισμό του Μεσοπολέμου.